onsdag 20 december 2017

Min tid som student på Familjehemsenheten




16 veckor har gått och min praktik på familjehemsenheten i Haninge är slut. Det känns vemodigt att packa ihop och säga hejdå till alla fantastiska och inspirerande människor som jobbar här.

Jag kom hit i början på september som en nyfiken, exalterad men nervös student. Jag möttes av en glad, lättsam, positiv och sammansvetsad grupp människor. Att vara student och komma in i en verksamhet och grupp som är starkt sammansvetsad tänker jag kan vara svårt, men familjehemsenheten har gjort det lätt för mig och välkomnat mig med öppna armar.


Det finns en ödmjukhet och en värme hos medarbetarna här och en stor respekt för de människor de möter i sitt arbete. Det är en kompetent grupp med lång arbetslivserfarenhet, vilket genomsyrar det arbete som utförs. De jobbar strukturerat och genomtänkt, är noggranna och eftertänksamma och arbetar ständigt med att utvärdera och förbättra sitt arbete.


Att vara student innebär ett ansvar för sin egen utveckling, att ha ett intresse och en vilja att lära sig. Att vara öppen för nya perspektiv och ta sig an arbetsuppgifter. Men jag tänker också att det krävs att studenten ges möjligheter till att våga ta initiativ och att vidga sina perspektiv. Det har medarbetarna här verkligen gett mig, möjligheter till att utvecklas. De har på ett öppet sätt delat med sig av erfarenheter, kunskap och olika sätt att tänka kring det arbete som utförs för att ge mig bästa möjliga förutsättningar under min tid här.


Jag går här ifrån med nya erfarenheter och kunskap, men framförallt med en varm känsla och en stor respekt för det arbete som utförs. Medarbetarnas engagemang och vilja att göra det så bra som möjligt för de människor de möter i sitt arbete är inspirerande.


Tack familjehemsenheten i Haninge kommun för den här tiden!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar